Historie letadel Concorde
Concorde je nadzvukové dopravní letadlo s turbodmychadlem vyvinuté britským a francouzským leteckým průmyslem, které fungovalo od svého uvedení v 70. letech 20. století do roku 2003. Concorde je nejrychlejší dopravní letadlo pro cestující v historii s rychlostí přesahující rychlost zvuku přes 1300 mil za hodinu.
Původ
Nadzvukové letadlo bylo vyvinuto společným úsilím British Aircraft Corporation spolu s francouzským Aerospatiale. Následně bylo vyrobeno 20 jednotek pro použití u British Airways a Air France. Concorde je francouzské slovo, které znamená „harmonie“, což je odrazem anglo-francouzského partnerství v provozu letadel.
Aplikace
Během plánování Concordu byl obrovský zájem mnoha leteckých společností, které považovaly nadzvukový let za další hranici v leteckém průmyslu. Neviditelné režijní náklady a technické úpravy však zvýšily jednotkové náklady letadel s jednotkami přesahujícími 20 milionů dolarů, když byl vypuštěn Concorde. Toto zvýšení ceny odradilo mnoho potenciálních kupců od nákupu jednotek. Concorde byl používán především pro transatlantické lety s občasnou trasou Singapur-Bahrajn využívanou Singapore Airlines. Zaměřila se na zámožné cestující se zpáteční letenkou z Londýna do New Yorku v průměru 8 000 USD.
Pokles
Nedlouho po uvedení na trh začal Concorde zažívat svůj úpadek. Během vývoje vzbudila letadla značný zájem leteckých společností, ale jednotkové náklady během startu se ukázaly být pro většinu neúnosné. Dalším faktorem snižujícím přitažlivost letadla byla jeho vysoká spotřeba paliva, zejména ve srovnání se stávajícími alternativami, jako jsou Boeing 747 a 707. Concorde měl kapacitu 100 cestujících a spotřeboval přes 89 000 litrů paliva na transatlantický let, zatímco Boeing 747 s kapacitou více než 400 cestujících spotřebovalo na stejnou vzdálenost kolem 59 000 litrů. Ropná krize v roce 1977 vyhnala světové ceny ropy na bezprecedentní vrcholy a problém ještě zhoršila. Koncem 20. století provedli konkurenti společnosti Concorde, Boeing a Airbus, mnoho vylepšení v ubytování cestujících, včetně zvětšení místa k sezení a zajištění lepší zábavy během letu. To ponechalo rychlost jako primární výhodu Concordu oproti jiným typům letadel. Tato nadzvuková rychlost se však také ukázala jako nevýhoda letadla. S rychlostí přišel nadzvukový třesk, který podle některých výzkumníků zasáhl obyvatele pod jeho letovou dráhou a byl považován za látku znečišťující životní prostředí. Znečištění vzduchu způsobilo, že Kongres USA omezil Concorde pouze na používání Washington Dulles Airport a New York John F. Kennedy Airport, což je rozhodnutí, které omezilo Concorde ve využívání hlavních destinací v severním Atlantiku. Další významnou událostí, která zvýšila apatii veřejnosti vůči Concordu, byla nehoda Air France v červenci 2000, kdy Concorde havaroval ve Francii a zabil všechny cestující a posádku na palubě. Teroristické útoky z 11. září 2001 s sebou přinesly pokles celkového počtu cestujících v letectví. 10. dubna 2003 British Airways a Air France veřejně oznámily ukončení provozu Concordu v tomto roce.
Evidence
Zatímco vláda letectví Concorde byla krátká, signalizovala éru, kdy bylo stanoveno několik letových rekordů, včetně nejrychlejšího dopravního letadla pro cestující na světě s rychlostí 1 354 mil za hodinu a nejvyšší cestovní výšky osobního letadla ve výšce 60 000 stop.